ایمپلنت دندانی

ایمپلنت، ایمپلنت دندانی، کاشت دندان، قیمت ایمپلنت، برند ایمپلنت، مرکز ایمپلنت

ایمپلنت دندانی

ایمپلنت، ایمپلنت دندانی، کاشت دندان، قیمت ایمپلنت، برند ایمپلنت، مرکز ایمپلنت

ایمپلنت، ایمپلنت دندانی، کاشت دندان، قیمت ایمپلنت، برند ایمپلنت، مرکز ایمپلنت

  • ۰
  • ۰

به چه دلایلی از ایمپلنت دندان استفاده می‌شود؟

ایمپلنت دندان دارای مزایای مشخص در مقایسه با روکش، بریج و دندان مصنوعی است که به‌طور سنتی برای رفع مشکل از دست دادن دندان‌ها مورد  استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین مزایای این درمان به شرح زیر هستند:

  • ظاهر و احساس ایمپلنت مشابه دندان‌های طبیعی است.
  • عملکرد ایمپلنت مشابه دندان‌های عادی است و به همین خاطر استفاده از آن‌ها باعث ایجاد مشکلات خاص در ارتباط با غذا خوردن یا تمیز کردن دندان‌ها نمی‌شود.
  • هنگام استفاده از ایمپلنت نیازی به اصلاح دندان‌های مجاور برای ایجاد حمایت مناسب از دندان یا دندان‌های از بین رفته وجود ندارد. به همین خاطر به احتمال کمتر دندان‌ها به خاطر این درمان به پر کردن ریشه نیاز پیدا خواهند کرد.
  • وجود ایمپلنت باعث می‌شود ساختار نگه‌دارنده و استخوان زیر دندان حفظ شود. در حقیقت استفاده از ایمپلنت باعث می‌شود نیروی ناشی از جویدن غذا از طریق ایمپلنت به استخوان فک منتقل شده و فرآیند طبیعی ترمیم استخوان تحریک شود. این شرایط می‌تواند به ایجاد ظاهر مناسب در ارتباط با هر دوی دندان‌های ترمیم شده و نیز صورت فرد کمک کند.
  • از ایمپلنت دندان می‌توان برای محکم نگه داشتن دندان‌های مصنوعی در محل استفاده کرد.
  • هنگام استفاده از ایمپلنت دندان، نیازی به استفاده از چسب مخصوص برای نگه داشتن دندان‌های مصنوعی در محل مشابه آنچه در مورد برخی از دندان‌های مصنوعی انجام می‌شود، وجود ندارد.

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

ایمپلنت دندان تقریباً برای همه افرادی مناسب است که یک یا چند دندان خود را از دست داده و به دنبال بازیابی ظاهر خود یا توانایی عادی جویدن غذا هستند. به هر حال، با توجه به اینکه برای این درمان مهم است بافت استخوانی بیمار به‌طور کامل رشد کرده باشد، از این روش برای افراد کمتر از 18 سال استفاده نمی‌شود.

برای استفاده از این درمان، لازم است دهان بیمار از سلامت کافی برخوردار بوده، فرد دچار پوسیدگی دندان یا بیماری‌های لثه فعال نباشد. توجه  داشته باشید در صورتی که فرد دچار بیماری لثه فعال باشد، همواره این خطر وجود دارد که عفونت در اطراف ایمپلنت تشکیل شده و درمان با مشکل یا شکست مواجه شود.

درمان ایمپلنت در مواردی که استخوان فک به مقدار کافی برای ایجاد هماهنگی با ایمپلنت و پیوند استخوان ضخامت نداشته باشد، قابل استفاده برای فرد نخواهد بود. علاوه بر این، نمی‌توان از روش ایمپلنت برای بیمارانی استفاده کرد که بیماری پریودنتیت درمان نشده یا دیابت کنترل نشده دارند، زیرا در این شرایط احتمال موفقیت‌آمیز نبودن درمان یا فرآیند بهبود ضعیف به‌طور مشخص افزایش پیدا می‌کند.

سایر مشکلاتی که می‌توانند باعث ایجاد مشکل در ارتباط با استفاده از ایمپلنت شوند شامل مشکلات تشکیل لخته خون، برخی بیماری‌های استخوانی، نارسایی سیستم ایمنی، بیماری‌های سیستمیک حاد، سوءمصرف مواد و اعتیاد به مواد مخدر است. سیگار کشیدن نیز یکی از مسائل با اهمیت و تعیین کننده در این رابطه است، زیرا فرآیند بهبود افراد سیگاری به‌طور قابل توجه ضعیف‌تر از افراد غیر سیگاری است و در نتیجه به احتمال زیاد افراد سیگاری با شل شدن ایمپلنت در دهان مواجه می‌شوند. به این ترتیب ترک سیگار می‌تواند احتمال موفقیت در درمان با ایمپلنت را به‌طور مشخص افزایش دهد.

ایمپلنت دندان از چه چیزی تشکیل شده است؟

ایمپلنت دندان یک پیچ یا استوانه تیتانیومی است که بین 8 تا 16 میلی‌متر طول دارد. این پروتز در داخل حفره استخوان آماده شده در ناحیه فک وارد می‌شود و می‌تواند با ریشه دندان از بین رفته جایگزین گردد. بخش خارجی ارتباط دهنده ایمپلنت با دندان (روکش) یا دندان‌های جایگزین (بریج یا دندان مصنوعی) را یک زائده خاص تشکیل می‌دهد که روی سر ایمپلنت قرار می‌گیرد.

در طول فرآیند بهبود، سطح تیتانیومی ایمپلنت به استخوان‌های اطراف حفره با گذشت حدود 3 تا 6 ماه جوش می‌خورد. پس از گذشت این زمان، ایمپلنت در محل کاشت تثبیت شده و برای حمایت از یک یا چند روکش به مقدار کافی نیرومند خواهد بود.

درمان ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

معاینه

برای بررسی امکان استفاده از ایمپلنت برای رفع مشکل بیمار، دندان‌پزشک وضعیت دهان فرد را به‌طور کامل معاینه می‌کند. دندان‌پزشک در ادامه از وضعیت استخوان فک عکس رادیویی می‌گیرد تا به این ترتیب ظاهر و شرایط بافت استخوان و موقعیت ساختارهای مهم همچون اعصاب و سینوس‌ها را مشخص کند. به این ترتیب می‌توان محل مناسب برای کاشت ایمپلنت را برای بیمار مشخص کرد. در موارد نادر، در صورتی که عکس رادیولوژی برای تشخیص شرایط استخوان‌ها و بافت‌ها کافی نباشد، از سی تی اسکن می‌توان برای تهیه تصویر سه بعدی به این منظور استفاده کرد. به هر حال توجه داشته باشید سی تی اسکن یک روش گران قیمت است و بیمار را در معرض تشعشعات مضر بیشتر در مقایسه با تصویربرداری‌های استاندارد قرار می‌دهد.

کاشت ایمپلنت

جراحی ایمپلنت می‌تواند با استفاده از یک فرآیند درمان یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای با توجه به شرایط کلینیکی خاص بیمار انجام شود. در هر یک از این موارد، عمل جراحی شامل ایجاد یک شکاف کوچک در بافت لثه به منظور دسترسی به استخوان و استفاده از یک مته مخصوص برای ایجاد حفره مناسب برای کاشت ایمپلنت است.

  • در فرآیند درمان یک مرحله‌ای، ایمپلنت داخل استخوان قرار گرفته و سپس یک زائده خارجی به نام هیلینگ کپ (healing cap) به آن متصل می‌شود. این زائده خارج از لثه قرار گرفته و روکش بر روی آن قرار می‌گیرد. هیلینگ کپ با گذشت 3 تا 6 ماه برداشته شده و با یک اتصال دائمی به نام پایه (abutment) جایگزین می‌شود.
  • در فرآیند درمان دو مرحله‌ای، یک پیچ مخصوص در داخل استخوان قرار گرفته و روی آن با بافت لثه بیمار پوشانده می‌شود. به این ترتیب پیچ مخصوص داخل لثه تا زمان ترمیم و جوش خوردن با استخوان باقی خواهد ماند. در ادامه لازم است از یک مرحله درمان ثانویه برای خارج کردن ایمپلنت از داخل لثه با ایجاد یک شکاف کوچک در آن و نیز اتصال هیلینگ کپ به آن استفاده گردد. پس از ترمیم لثه‌ها، هیلینگ کپ برداشته شده و با یک پایه دائمی جایگزین می‌شود. به این ترتیب ایمپلنت برای پروتز آماده خواهد بود.

انواع روش‌های جایگزین کردن دندان

با توجه به شرایط مورد نیاز برای هر بیمار، از روش‌های ایمپلنت زیر ممکن است برای فرد استفاده شود:

  • ایمپلنت سینگل برای نگه داشتن یک روکش دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ایمپلنت چندگانه برای نگه داشتن چندین روکش یا یکبریج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این می‌توان از ایمپلنت در چند نقطه از دهان برای نگه داشتن دندان مصنوعی بر روی فک بالا، فک پایین، یا هر دو فک بالا و پایین استفاده کرد.

طول مدت دوام و ماندگاری نتایج درمان با ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت دندان برای سال‌های طولانی به عنوان یک روش درمان موفقیت‌آمیز مورد استفاده قرار گرفته و هم‌اکنون این اطمینان وجود دارد با مراقبت صحیح و حفظ بهداشت دهان، ایمپلنت بتواند برای سال‌های طولانی بدون مشکل استفاده شود. برای افزایش طول مدت دوام و ماندگاری ایمپلنت، به‌طور جدی به افراد توصیه می‌شود از سیگار کشیدن خودداری کنند. علاوه بر این بسیار مهم است که فرد به نحو مناسب بهداشت دهان و دندان خود را در خانه رعایت کرده و در جلسات ملاقات منظم با دندان‌پزشک به منظور معاینه دقیق وضعیت ایمپلنت، دندان‌ها و لثه‌ها شرکت کند.

هزینه ایمپلنت دندان

تعداد جلسات ملاقات با دندان‌پزشک، روش درمان و هزینه آن برای افراد متفاوت است. پس از جلسه معاینه و ارزیابی اولیه، دندان‌پزشک یک برنامه درمان مناسب برای شما طراحی می‌کند که شامل تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان و نیز هزینه آن است. در ادامه در صورت ایجاد هرگونه تغییر احتمالی در فرآیند درمان، اطلاعات لازم در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به خاطر اینکه وضعیت دندان‌ها می‌تواند همه چیز شامل طرح لبخند و  اعتماد به نفس، توانایی غذا خوردن، صحبت کردن، شرکت در فعالیت‌های خاص و سایر موارد مانند آن را تحت تاثیر قرار دهد، هیچ روش درمان بهتری برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته نسبت به ایمپلنت دندان وجود ندارد. به همین خاطر همواره بیان می‌شود سرمایه‌گذاری برای این درمان دارای ارزش خاص خود خواهد بود.

مطالب مرتبط:

قیمت ایمپلنت

ایمپلنت تهران

کاشت دندان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی